GOOTI STIIL
12. - 15. saj.
12.saj. alguseks oli maal tegutsevate feodaalide ja talupoegade ning vaimulike kõrvale tekkinud uus linnakodanike seisus, ehk käsitöölised ja kaupmehed. (http://kunstiabi.weebly.com/)
Linnad olid suurenenud, rahvas muutunud rohkem liikuvamaks ja jõukamaks.
Ka ehitustegevus kogus jõudu. Hoogustus kirikute ehitus, aga juba täiesti uues stiilis, mis sai alguse Prantsusmaalt ja levis kiiresti teistesse Lääne-Euroopa maadesse.
Kui romaani ajal soovis paavst kirikute ehitamisega oma mõjuvõimu suurendada ja usukartuse abil rahvast ohjata, siis uued, gooti stiilis kirikud kerkisid kui teisenenud maailmavaate ja kuningavõimu sümbolid.
Käskivast ja karistavast religioonist oli saanud oma usu üle rõõmustaja, oma rõõmu kuulutaja. (http://kunstiabi.weebly.com/)
Prantsusmaale ehitati väga kiiresti, ning väga palju uusi kirikuid, üllatavalt väikse rahvaarvuga. (http://kunstiabi.weebly.com/)
ARHITEKTUUR
Gooti kirikud ehitati samuti ladina risti kujulise põhiplaaniga, kuid need erinesid oma välisilmelt tugevalt romaani kirikust. Gooti stiilis kirik paistis kaugele ning kõrgele, üle teiste hoonete.
Uue ehitusviisi tõttu oli võimalik ehitada uued pühakojad hästi kõrged.
Kõrgust võimendasid veelgi saledad tornid läänefassaadil ja kitsas haritorn nelitise kohal ning väikesed ehistornikesed, mis katsid mõnikord kirikut lausa metsana.
Gooti kirikut iseloomustabki kõige enam tema üksikosade ja terviku pürgimine kõrgusesse.
(http://kunstiabi.weebly.com/)
Notre-Dame Prantsusmaal
(http://loomeilu.blogspot.com.ee/p/gootika.html)
(Video Reims´i ja Notre-Dame Katedraalidest)
Duomo Katedraal Itaalias (http://kisakahvemolasi.blogspot.com.ee/2013/05/gunesin-yere-dustugunu-gorduk-milano.html)
(Dokumentaal Duomo Katedraalist)
Arhitektuur Eestis:
(http://loomeilu.blogspot.com.ee/p/gootika.html)
Gooti stiili põhitunnuseks oli teravkaar.
Ukse- ja aknaavad ning sammastevahelised kaared on teravate tippudega. (http://kunstiabi.weebly.com/)
Teine oluline tunnus oli roidvõlvide kasutuselevõtt.
Roided olid ehitatud tellistest või raidkividest. Nende peale sai laduda õhukese kivivõlvi, mis oli palju kergem kui romaaniaegne silindervõlv ja võimaldas ehitada ka laiemaid lööve. (http://kunstiabi.weebly.com/) |
(Video gooti arhitektuurist)
|
Basiilika
Sellegipoolest vajasid roidvõlvid lisatoetust. Selleks laoti väljapoole kirikut tugipiilarid
ja ülespoole, tugipiilarite ja valgmiku vahele, tugikaared.
(http://k-ajalugu.blogspot.com/2014/01/gootika.html)
Skeletitaoline sõrestik oli piisavalt tugev, et seinu ja võlve ei pidanud enam nii pakse ehitama.
Samuti võimaldas selline konstruktsioon kaunistada kirikuid paljude vitraažakendega, mis tegi nad valgusküllasteks. (http://kunstiabi.weebly.com/)
(http://en.parismuseumpass.com/musee-sainte-chapelle-43.htm)
Aknaraamistikud valmistati raidkivist, mille ülaosa kaunistati sageli tüüpiliste ristikulehe taoliste kaunistustega. (http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/arch/gothic/chartres/chartres_glass015.jpg)
|
(https://jennymerr.files.wordpress.com/2012/04/st-denis-rose-window.jpg)
|
(https://classconnection.s3.amazonaws.com/151/flashcards/776204/jpg/rose_window_richmond.jpg)
|
Portaal on läänefassadil asuv eriti esinduslik peauks. Kui uksevõlv läheb astmeliselt sissepoole väiksemaks, siis nim. sedaperspektiivportaaliks. (http://k-ajalugu.blogspot.com/2014/01/gootika.html)
(http://www.artdiary.org/uploads/1/1/9/7/11978559/3925339_orig.jpg)
Sageli olid need rikkalike reljeefidega kaunistatud.
SKULPTUUR
Kui romaani skulptuuris oli enim levinud reljeef, millel inimfiguurid eenduvad vaid veidi taustast,
siis gooti skulptuur lähenes enam ümarplastikale. See tähendab, et kujud on vaadeldavad nii eest kui ka külgedelt, aga jäävad siiski taustaga seotuks.
Gooti skulptuuride nägudelt on kadunud piin ja kannatus. See on asendunud õndsustundega.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I0000oK7PE_rRkN4/s/650/650/PWP88466-193-Chartres-Cathedral-Gothic-sculpture.jpg)
Kogu gooti kunst austab ja imetleb kristlikku sõnumit, kujutades inimest
selle edasandjana hingelise ja tundelise olevusena.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I0000AcF4Q2H2OGU/s/650/650/PWP88466-232-Chartres-Cathedral-Gothic-sculpture.jpg)
Sageli armastati kujutada Neitsi Maarjat last kätel hoidmas.
Selles naeratavas kujus pidid ühinema maine ilu ja taevane headus. Teema oli arusaadav ja inimlik - emaarmastus. Selliseid kujusi loodi sajandijooksul tohutult, mis oli üheks peamiseks teemaks. (http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html) |
(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioheAH_ilPN774aeWpL3n0rOFuquEWzQhx-D5GB_vs-tXkLw4JgWSKOQjcrePVsRs7cTjHyrw9FdhACC5x4LDlAYbdA-h0pYYxCDJDmnUGlEwYUErhyphenhyphenctI8MCRiadcSljawkIXEJIUGEdp/s1600/notre_dame_madonna_child.jpg)
|
Saksmaal kaunistati tiibaltareid värvitud puuskulptuuridega.
Saksamaa tiibaltar (https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_CLyRT7IbIwtg4GL0UristyxdVVLaec-yjeHpE2eDVfaCr5GmEaFdlq_lp8Roj-IKaQtPIBSFoHRvt-vqsSR3Isqgm0_IQ9Dv50L_mOq6UB604uMHs9LqxVSLorznTRp_sKhrRPIafCpH/s1600/04+-+Altarpiece.JPG)
Tiibaltar meenutab väikest kappi, mille uksed ja sisemus on kaunistatud maalingute või elu sarnaste puuskulptuuridega, kus toimub mingisugune sündmus.
Alati on pühakuid kujutatud hingestatud nägudega ja rikkalike voltidega rüüdes.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
MAALIKUNST
Sellel sajandil sündis ka tahvelmaal, tänu millele sai võimalikuks maalide transport.
Esimesed tahvelmaalid tehti puutahvlite peale tiibaltarite jaoks.
Gooti kirikud olid suurte akendega ja seetõttu seinapinda maalinguteks eriti ei jäänud.
Itaalias, kus kirikute aknad olid väiksemad, maaliti seintele freskosid.
Fresko on veel kuivamata krohvile maalitud pilt.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
Esimesed tahvelmaalid tehti puutahvlite peale tiibaltarite jaoks.
Gooti kirikud olid suurte akendega ja seetõttu seinapinda maalinguteks eriti ei jäänud.
Itaalias, kus kirikute aknad olid väiksemad, maaliti seintele freskosid.
Fresko on veel kuivamata krohvile maalitud pilt.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(http://loomeilu.blogspot.com.ee/p/gootika.html)
Tuntuim Itaalia freskomaalija oli Giotto (1266-1337).
Tema maalidest on kadunud senine elukaugus ja rangus, nendes on juba sügavust. Kehakumeruste edasiandmiseks on kasutatud on varje, ka ehitiste kujutamisel on püüeldud ruumilisuse poole. Inimeste näod on väljendusrikkad ja liigutused tunduvad loomulikud.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
Tema maalidest on kadunud senine elukaugus ja rangus, nendes on juba sügavust. Kehakumeruste edasiandmiseks on kasutatud on varje, ka ehitiste kujutamisel on püüeldud ruumilisuse poole. Inimeste näod on väljendusrikkad ja liigutused tunduvad loomulikud.
(http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(http://loomeilu.blogspot.com.ee/p/gootika.html)
Miniatuur- ehk raamatumaaliga hakkasid tegelema munkade asemel ilmalikud meistrid.
Ka nendes maalides on juba üsna õigesti kasutatud perspektiivi.
Prantsusmaal olid väga tuntud vennad Limbourg`id, kes maalisid väga ilmekad pildid erinevatest aastaaegadest ja nendele vastavatest toimetustest. Pildid valmisid tellimustööna Berry hertsogi palveraamatule. (http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
Ka nendes maalides on juba üsna õigesti kasutatud perspektiivi.
Prantsusmaal olid väga tuntud vennad Limbourg`id, kes maalisid väga ilmekad pildid erinevatest aastaaegadest ja nendele vastavatest toimetustest. Pildid valmisid tellimustööna Berry hertsogi palveraamatule. (http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst1.html)
(https://www.wikiart.org/en/limbourg-brothers/labors-of-the-months?utm_source=returned&utm_medium=referral&utm_campaign=referral)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar