EGIPTUSE KUNST
4000-332 e.Kr.
Periodiseering:
*arhailine periood (Alam-ja Ülem-Egiptuse ühendamine) 3000 eKr
*Vana Riik (püramiidide ajastu) 2215 eKr
*Keskmine Riik (vaaraod taasühendasid maa, elavnes kaubandus)
*Uus Riik (Egiptuse õitseng, suurima sõjalise võimsuse aeg)
* 30 a eKr Rooma alistab Egiptuse
Religioon:
Kujutati inimese keha, looma peaga. Vaaraod peeti üheks jumalatest, ainuõigus teiste jumalatega suhelda, kuigi siiski olid tema kõrval ka preestrid. Usuti surmajärgsesse ellu.
Arhitektuur:
Mastabad e hauaehitised-koosnesid maa-alustesest hauakambrist(sarkofaagiga) ja selle kohal asuvast nelinurksest, kaldus külgseintega kastitaolisest ehitusest.
Astmikpüramiid-samuti hauakambri eesmärgil, ent võimsam, vaaraodele. Nagu kõrgem mastaba, mis ahanes ülespoole.
Periodiseering:
*arhailine periood (Alam-ja Ülem-Egiptuse ühendamine) 3000 eKr
*Vana Riik (püramiidide ajastu) 2215 eKr
*Keskmine Riik (vaaraod taasühendasid maa, elavnes kaubandus)
*Uus Riik (Egiptuse õitseng, suurima sõjalise võimsuse aeg)
* 30 a eKr Rooma alistab Egiptuse
Religioon:
Kujutati inimese keha, looma peaga. Vaaraod peeti üheks jumalatest, ainuõigus teiste jumalatega suhelda, kuigi siiski olid tema kõrval ka preestrid. Usuti surmajärgsesse ellu.
Arhitektuur:
Mastabad e hauaehitised-koosnesid maa-alustesest hauakambrist(sarkofaagiga) ja selle kohal asuvast nelinurksest, kaldus külgseintega kastitaolisest ehitusest.
Astmikpüramiid-samuti hauakambri eesmärgil, ent võimsam, vaaraodele. Nagu kõrgem mastaba, mis ahanes ülespoole.
(2779 e.K.r. Astmikpüramiid)
Püramiidid
olid väljastpoolt kaetud ühtlaste lihvitud kiviplaatidega. Tänapäevaks on need säilinud vaid Chefreni püramiidi tipus. Püramiidi sisemuses asus vaarao hauakamber kõige vajalikuga.
olid väljastpoolt kaetud ühtlaste lihvitud kiviplaatidega. Tänapäevaks on need säilinud vaid Chefreni püramiidi tipus. Püramiidi sisemuses asus vaarao hauakamber kõige vajalikuga.
(2504-2589 e.K.r. Giza Püramiidid Egiptuses)
Templid-nelinurkne, kõrge müüriga. Templivärav e püloon. Sambad ja müürid kaunistati värviliste reljeefidega, hieroglüüfkirjaga. Sammas koosneb kolmest osast-baas, tüves ja kapiteel.Nt. Abu Simbeli kaljutempel
Ümarplastiline skulptuur:
Täisfiguurid, tardunud sirges poosis, vasak jalg sammu võrra eespool, nägu võimukas, pilk suunatud üle vaataja. Sarnased on ka istuvad valitsejaskulptuurid. Propotsioonid loomulikud. Ei tähtsustatud pisidetaile. Vormid on edasi antud siledate kivimassidega. Eripärks on see, et need on mõeldud vaatamiseks otse eest. Lihtrahvast, loomi kujutavad skulptuurid olid vabamad, värvilised ja väiksemad.Sfinks-inimese pea ja lõvi kehaga skulptuur; täitsid Vana-Egiptuse püramiidide juures valvurite ülesannet ja olid kuningavõimu sümbolid.
Ümarplastiline skulptuur:
Täisfiguurid, tardunud sirges poosis, vasak jalg sammu võrra eespool, nägu võimukas, pilk suunatud üle vaataja. Sarnased on ka istuvad valitsejaskulptuurid. Propotsioonid loomulikud. Ei tähtsustatud pisidetaile. Vormid on edasi antud siledate kivimassidega. Eripärks on see, et need on mõeldud vaatamiseks otse eest. Lihtrahvast, loomi kujutavad skulptuurid olid vabamad, värvilised ja väiksemad.Sfinks-inimese pea ja lõvi kehaga skulptuur; täitsid Vana-Egiptuse püramiidide juures valvurite ülesannet ja olid kuningavõimu sümbolid.
(1479–1458 e.K.r. Giza sfinks)
Reljeefi-ja maalikunst
*enamasti madalreljeef
*värvid olid dekoratiivsuse eesmärgiga, erinev reaalsest
*inimene ebaloomulikus poosis, jalad on nähtud justkui küljelt, vasak jalg alati paremast eespool, rinnaosa otsevaates, pea ja käed profiilis, silm otsevaates. Seda poosi hakati nimetama egiptuse poosiks.
(2600-2100 e.K.r. reljeeftahvel)
(1332–1323 e.K.r. Tutanhamoni mask)
Vaarao Ehnatoni aegne kunst:
Kuulutas ainujumalaks Atoni-päikeseketta. Rajas uue pealinna Ahet-Atoni. Muutis hauakambrite suudmed päikese suunda, oluline oli valgustatus. Kunsti eesmärgiks vaarao kujutamine, jumalate kujutamine polnud vaja. Ehnatoni kujutati vabamalt. Kujutamine oli pehme, välditi ilustamist. Kujutati tihti ka vaarao pere, oluline oli ka päikeseketas. Suursugususele lisati inimlikku maist ilu. Tollest ajast on pärit ka Ehnatoni naise Nofrete büst, mis on olnud iluideaaliks läbi aastasadade tänapäevani.
Kuulutas ainujumalaks Atoni-päikeseketta. Rajas uue pealinna Ahet-Atoni. Muutis hauakambrite suudmed päikese suunda, oluline oli valgustatus. Kunsti eesmärgiks vaarao kujutamine, jumalate kujutamine polnud vaja. Ehnatoni kujutati vabamalt. Kujutamine oli pehme, välditi ilustamist. Kujutati tihti ka vaarao pere, oluline oli ka päikeseketas. Suursugususele lisati inimlikku maist ilu. Tollest ajast on pärit ka Ehnatoni naise Nofrete büst, mis on olnud iluideaaliks läbi aastasadade tänapäevani.
(1370-1330 e.K.r. Nofrete büst)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar